zondag 17 november 2019

NEAM2019 dag 17 Ik ben het kind een vertaald gedicht uit 2010

Vandaag een gedicht wat ik eerder in het engels geplaatst heb op Facebook in 2010.
Ik heb het zelf vertaald dus mocht je een taalfoutje tegenkomen dan    Sorry


Ik ben het kind


Iets om over na te denken over wanneer we een gehandicapt kind ontmoeten



IK BEN HET KIND

Ik ben het kind dat niet kan praten.
Je hebt vaak medelijden met me, ik zie het in je ogen. Je vraagt je af hoeveel ik ben me er bewust van ben -dat zie ik dat ook. Ik ben me bewust van veel dingen  of je blij of verdrietig of angstig bent, geduldig of ongeduldig, vol liefde bent en verlangen, of als je gewoon je plicht doet met het verzorgen van mij. Ik zie je frustratie, weet dat die van mij  veel groter is,  omdat ik mijn behoeften niet kan uitdrukken zoals jij.


Je kunt je mijn isolement niet voorstellen, zo compleet die is keer is op keer. 
Ik vermaak je niet  met een slim gesprek, leuke opmerkingen of een goede grap.
Ik geef je geen antwoorden op je alledaagse vragen, antwoorden over mijn welzijn,
ik vertel je niet over mijn behoeften en wat er in mijn wereld speelt.


Ik geef je geen beloning volgens de normen van de wereld – Ik boek geen grote vooruitgang in mijn ontwikkeling die  je kan opeisen; Ik geef niet je het begrip wat je zoekt in wat je weet. 
Wat ik je geef is zo veel meer waard - In plaats daarvan  geef ik je kansen en mogelijkheden om de diepte van je eigen karakter te ontdekken; de diepte van je liefde, je inzet, je geduld, 
je capaciteiten; de mogelijkheid om je geest dieper dan je voor mogelijk hield verkennen. 
Ik daag je uit om verder te gaan dan je ooit zou gaan in je werk op zoek naar antwoorden op je vele vragen zonder antwoorden. Ik ben het kind dat niet kan praten.


Ik ben het kind dat is verstandelijk beperkt is.
Ik kan niet gemakkelijk leren als je me meet volgens werelds meetlat, wat ik wel heb is oneindige vreugde in eenvoudige dingen. Ik ben niet belast zoals jij  met de strijd en conflicten van het gecompliceerde leven om mij heen. Mijn cadeau voor jou is  de vrijheid om te genieten van dingen zoals een kind, om je te laten weten wat je armen om me heen betekenen, om je lief te hebben. Ik geef je de gave van de eenvoud.
Ik ben het kind dat verstandelijk beperkt is.


Ik ben het gehandicapte kind.
Ik ben jouw leraar. Als je mij toestaat, zal ik je leren wat echt belangrijk is in het leven. 
Ik zal je leren over onvoorwaardelijke liefde. Ik schenk je mijn onschuldige vertrouwen, mijn afhankelijkheid van jou. Ik leer je over hoe kostbaar dit leven is en dat niet vanzelfsprekend is. Ik leer je je eigen behoeften te vergeten  je verlangens en dromen. Ik leer je om te geven. 
Het meest van alles wat ik je graag wil leren is hoop en geloof.

Ik ben het gehandicapte kind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is alweer 1 april

Hoi allemaal vandaag is het alweer 1 april mem is blij dat deze dag weer om is. sinds ze 13 jaar geleden in het UMCG zeiden dat ze mij uit...